Syksyn treenejä

2022-09-24

Ehkä poikkeuksellisesti menee tänä vuonna ylimenokausi, eli kisakauden jälkeinen kevyempi jakso, hieman myöhemmäksi syksyyn. Todennäköisesti pidän sen myös lyhyempänä kuin yleensä. Treenit ovat jatkuneetkin nyt syksyn aikana normaalisti ja maratonilta palautumisen jälkeen määrällisesti hyviä viikkoja on kertynyt jo useampia. Jalat ovat olleet kyllä suhteellisen kovilla pitempien juoksulenkkien ja tehotreenien jälkeen. Kivuilta ja kolotuksilta en ole siis välttynyt. Hyvä kuitenkin etteivät aiemmat vaivat/vammat ole uusiutuneet.

Maratonilta kunnolla toipumiseen meni oma aikansa, lihaksiston osalta etenkin. Melko nopeasti loppuen lopuksi on kyennyt normaaliin harjoitusrytmiin ja syksyn aikana olisi tarkoitus myös kilpailla. Ohjelmaan on kuulunut muun muassa kevyitä aerobisia lenkkejä, lihaskestävyyttä, erilaisia vauhtikestävyystreenejä, määräintervalleja ja nopeutta. Korvaavaa harjoittelua olen pitänyt jonkin verran myös mukana ohjelmassa: lähinnä pyöräilyä, vaihteluna juoksulle. Viikkorytminä kaksi kovaa ja yksi kevyt.

Ensi kauden harjoittelun suhteen alkaa olemaan myös kuvioita selkiytymässä, ainakin jossakin määrin. Lähtökohtana on joka tapauksessa että voisi aloittaa ehjänä, ilman isompia kipuja/vammoja, uuden treenikauden. Nähtäväksi toki jää millainen on sit tilanne, kun määrää tekee nyt pitkälle syksyyn. Toistaiseksi tuntuma on ainakin ihan hyvä ja luottavainen.

Comments are closed.