Vantaan maratonilta voitto ja ennätysparannusta

2022-10-12

Viikonloppuna osallistuin Vantaan maratonille hyvän määräjakson ja yhden kevyemmän viikon valmistautumisella. Ajatuksena oli ennen maratonia saada tasapainoinen juoksu aikaiseksi siten että jaksaisi juosta kunnolla koko matkan. Maratonilla on kuitenkin niin monta kilsaa taottavana: jossain vaiheessa matkaa tulee usein vaikeuksia.

Valmistautuminen kisaan meni melko hyvin. Rasituskipuja oli toki muutama viikkoa ennen kisaa, mutta keventämällä ja huoltamalla (venyttely, liikkuvuus, fysioharjoitteet ym) kivut hellittivät ja näin pystyin jatkamaan taas normaalia harjoittelua. Vauhtiharjoitusten perusteella oli luottavainen olo. Maraton voisi kulkea.

Kisa juostiin neljänä 10,5 km:n lenkkinä. Lauantain sää Tikkurilassa oli kisaan startatessa tuulinen, kisan loppumatkasta sateinenkin. Maratonille ihan ok eikä liian kylmä.

Alkumatka kulki jo hyvin ja onneksi maltti säilyi ettei liian kovaa juoksisi. Toisella ja kolmannella kierroksella oli monenlaisia hetkiä, pääasiassa kuitenkin kulki ihan hyvin ja yritin pitää omaa juoksuvauhtia tasaisena. Sijoituksissa olin toisen ja kolmannen kierroksen aikana lähinnä toisena ja kolmantena Hippoksen Maratonkerhon Heikki Hakkaraisen pitäessä kärkipaikkaa. Kisan toisella puoliskolla Helsingin Juoksijoiden Simo Haavisto paranteli asemiaan nousten neljännellä kierroksella kärkeen. Aika pitkään ajattelin matkalla että hyvä tulos tässä nyt tulee, jos vain säilytän sijoitukseni vaikka tuossa kolmannellakin paikalla enkä lähde turhaan riuhtomaan. Neljännellä kierroksella virtaa riitti, juomahuolto pelitti, ja vauhti säilyi. Jossain vaiheessa siinä huomasin saavuttavani vähitellen kärkikaksikkoa. Lisäämällä hieman loppua kohti vauhtia, ja ennen kaikkea säilyttämällä juoksurytmin, olisi mahdollista ratkaista juoksu. Viimeisillä kilometreillä pystyinkin nostamaan vauhtia, oma ennätys parani hieman aikaan 2:39:51 ja voitto tuli. Tällä kertaa siis vauhdinjako onnistui, myös juomat/juomahuolto toimi: energiaa oli loppuun saakka eikä esimerkiksi kramppeja tai muita isompia ongelmia ilmennyt juoksun aikana. Paljon on tosiaan asioita ja elementtejä, mitä pitää huomioida maratonilla ; )

Seuraavaksi olisi ajatuksena jatkaa kevyemmällä jaksolla muutaman viikon ja sit taas treeniä normaalisti, uuden kauden aloittelua.

Comments are closed.