Estekisa alakanttiin, treeneissä kulkee

2020-07-02

Hyvä tuntuma on säilynyt treeneissä. Painotus tai painopistealue on ollut luonnollisesti ratatreeneissä, lisäksi on tehty aerobista perusharjoittelua, liikkuvuutta, vauhti- ja maksimikestävyyttä. Pieniä kolotuksia ja lihasjumeja on ollut jonkin verran, mutta yleisesti ottaen olen suoriutunut hyvin suunnitelluista treeneistä. Muutamissa treeneissä on kulkenut tosi hyvin, mikä lupailee aina hyvää kisojen suhteen. Viime sunnuntain estekisa ei kuitenkaan kulkenut aivan niin hyvin kuin odotin. Ei todellakaan.

Jyväskylän Harjulla tosiaan urheiltiin Harju cup -kisoissa, ja osallistuin 3000 m esteisiin odotuksenani sellainen 9.30-9.40 aika. Odotus ei toteutunut. Tuloksena oli suht väsynyt juoksu, sijoitus neljäs neljästä juoksijasta ja tyytyminen vaatimattomaan 9.58 loppuaikaan. Kärjessä juoksivat kovaa eikä itellä siis löytynyt paukkuja peesata. Sitä aina välillä käy näin, ei vaan kulje vaikka treeneissä olisi hyvä fiilis jne. Analyysin paikka. Ehkä pitäisi tehdä enemmän lajiharjoitteita. Nyt olin tehnyt kyllä kestoperiaattella aitajuoksuja (ja osin nopeusperiaattella), minkä uskon olevan hyvä esteisiinkin. Pitänee kuitenkin juosta vielä enemmän nimenomaan esteitä. Ehkä. Huomionarvoista oli etenkin voimien loppuminen ja niin sanottu irtiottokyvyn puute. Edes tehdyt vauhti- ja maksimikestävyysharjoitukset eivät nostaneet kisan toisella ja viimeisellä kilometrillä vauhtiani. Johtopäätös. Voimaharjoittelua lisää. Mahdollisesti. Lisään varmaankin hieman maksimivoimaa ja nopeusvoimaa. Pitää pohtia tätä. Mutta nyt siis suunnataan eteenpäin eikä tosiaan pidä liikaa ainakaan ruoskia itseä. Kisoja tulee, kisoja menee. Ja treeneissä on viikonlopun kisan jälkeenkin nimittäin kulkenut hyvin, joten ei syytä huoleen ; )

You may also like...

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments